Marek Rudnicki - źródło GS24.pl

Bez względu na to, czy masz dziurawe skarpety, spocone nogi, czy po prostu zwyczajnie to cię krępuje, bez ściągnięcia butów przez bramkę na lotnisku nie przejdziesz.

 Ochrona przed terroryzmem czy biurokratyczna głupota?W żadnym z dokumentów dotyczących bezpieczeństwa nie ma mowy o konieczności zdejmowania butów na przejściu na lotnisku. Tylko w Polsce pasażerowie muszą ściągać obuwie.

(Fot. Marcin Bielecki)

– To skandaliczne, by mnie sprawdzano, jak potencjalnego bandytę – mówi pan Wiktor. – Nie wystarczy im, że nawet głupią obcinarkę do cygar muszę puścić bagażem, bo inaczej przy bramce mi ją odbiorą?

– Rozumiem, że gdyby to było wielkie lotnisko, nawet warszawskie, mogliby szukać terrorystów ukrywających bomby, ale w takim zapcimiu, jak Goleniów? – oburza się kolejny pasażer, pan Gerhard. – Z takim traktowaniem klientów tylko patrzeć, jak będą brali na rewizję osobistą.

– Latałem już za komuny – przypomina pan Roman. – Gdy po porwaniach samolotów wprowadzili latających pajaców z milicji, to nawet oni nie sprawdzali pasażerom butów. To absurd. Przecież jeżdżą po pasażerach wykrywaczami metalu, po co więc te buty?

Sprawdzamy na lotnisku, jaka jest przyczyna. Tu zostajemy odesłani do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dowiadujemy się, że ogólne wymogi, dotyczące kontroli bezpieczeństwa w portach lotniczych zawarte są w rozporządzeniu Unii Europejskiej nr 2320/2002 oraz 820/2008, a także w Decyzja nr 4333/2008. U nas w Polsce obowiązuje Krajowy Program Ochrony.

– W żadnym z tych dokumentów nie ma wyraźnego wskazania, że pasażer poddawany kontroli bezpieczeństwa musi zdjąć obuwie – informuje nas Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. – Wspomniane przepisy zezwalają jednak operatorom kontroli bezpieczeństwa na podjęcie dodatkowych czynności sprawdzających, w tym dają prawo do zażądania zdjęcia obuwia.

Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmują zatem operatorzy kontroli. Żądanie zdjęcia obuwia może się pojawić np. w sytuacji, gdy służby lotniskowe posiadają informację o potencjalnym zagrożeniu bezpieczeństwa w danym porcie lub gdy urządzenia kontrolujące np. bramki sygnalizują jakieś nieprawidłowości.

Hmmm… Goleniów i “zagrożenie bezpieczeństwa w tym porcie”? Czekamy na opinie internautów.